Retail in 2017

De on- en offline retailer zal een transformatie doormaken

Door de opkomst van IT is de retail de afgelopen jaren flink veranderd. Winkels hebben te maken met concurrentie van de online webwinkels. Toch proberen ze de winkelbeleving naar een hoger level te tillen om de concurrentiestrijd aan te gaan. Daarnaast zijn er andere trends te bemerken in retail-land. Hieronder de vijf trends voor de retail dit jaar.

1. Samenwerken
In 2017 zullen organisaties zich meer met eigen branche bezighouden dan in 2016. Branchevervaging wordt steeds minder de norm, maar bedrijven zoeken elkaar wel steeds vaker op. Bijvoorbeeld Bloomon, een e-commerce bedrijf wat verse bloemen aan huis bezorgt. Bloomon is een samenwerking aangegaan met winkeliers om hun producten in fysieke winkels te kunnen verkopen, bijvoorbeeld Other Stories in Amsterdam.

2. Virtual Reality
Virtual reality is steeds hipper, ook voor de online retailer. IKEA doet dit bijvoorbeeld al een tijd, door consumenten met een VR-bril naar verschillende inrichtingen te laten kijken. Webloyalty gelooft dat VR steeds populairder gaat worden en verwacht daardoor een daling in fysieke catalogussen en showrooms.

“Steeds meer bewegen naar de klant toe”

3. Kunstmatige Intelligentie (AI)
Fysieke winkels hebben altijd één voordeel: persoonlijke service. Tot 2017. Want door kunstmatige intelligentie kunnen webshops kun klanten beter leren kennen. Ze kunnen voorkeuren aangeven op basis van de keuzes die de consument maakt. Daarnaast wordt er steeds meer gebruik gemaakt van interactie met de klant door een dialoog te beginnen. Hierdoor is er toch een soort persoonlijke service, maar dan door AI.

4. Geen verschil tussen online of offline
Omnichannel retailing zal verder toenemen in populariteit. Omnichannel, letterlijk: ‘alle kanalen’ betekent het precies. Klanten komen naar winkels om producten te voelen of te passen en daarna wordt het alsnog via de webshop besteld. Zo wordt on- en offline steeds meer één en de grens vervaagd steeds meer. Net-a-porter wordt als voorbeeld genoemd, de luxe webshop heeft een applicatie The Net Set om de modewereld en de consument samen te brengen.

5. Gemak boven alles
Dat de mens het liefst vanaf de bank alles besteld is niet nieuw, maar in 2017 spelen steeds meer retailers daarop in. Gemak en snelheid zijn ‘key’ dit jaar. Er komen bijvoorbeeld steeds meer winkels zonder kassa’s, bijvoorbeeld de zelfscanners van AH. Amazon gooide hier een schepje bovenop, door helemaal geen kassa’s of scanners aan te bieden. De winkels Amazon Go zijn zo ingericht dat het surveillancesysteem weet wat je gekocht hebt en je automatisch afrekent.

Yask Freaky Trendnight 2017...
Lees artikel