15 jaar neuromarketing

Vijf trends die worden getroffen in 2017

Alle Nederlandse treinen rijden 100% op windenergie

Neuromarketing heeft in de marketing inmiddels een volwassen leeftijd bereikt. In haar jeugd vertelde ze ons hoe het brein reageert op marketingstimuli en hoe dit leidt tot bepaalde beslissingen. Dit zijn de vijf belangrijkste aankomende trends in 2017:

1. Neuromarketing wordt slanker
Komend jaar zullen veel methodieken af gaan vallen, omdat ze niet dé speciale belofte waarmaakten: het (beter) voorspellen van consumentengedrag.

2. Neuromarketing kiest vaker voor focus
Er is behoefte aan framing van specialisaties binnen de neuromarketing. Het wordt makkelijker voor klanten om te begrijpen welke takken van ‘sport’ er daadwerkelijk beoefend worden door de aanbieders.

3. Doorontwikkeling via algoritmen op basis van hersenscans
Samen met data mining wordt neuromarketing hét fundament voor de introductie van deep machine learning. Al een tijdje wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van algoritmen op basis van hersenscans.

“Het is per definitie een pleonasme. Marketing doet zijn werk in het brein, dus alle vormen van marketing zijn neuromarketing.”

4Het wordt in 2017 (steeds meer) een diffuus begrip
Een identiteitscrisis is aanstaande. Afgelopen jaren leverde neuromarketing enerzijds bevestiging van bestaande theorieën en anderzijds nieuwe inzichten. In essentie ging het nooit over marketingtrucs, maar over een nieuwe manier van onderzoek. Deze theoretische uitleg van neuromarketeers delft het onderspit als het gaat om de ‘eigen uitleg’ van professionals uit andere branches.

5. Neuromarketing heet straks gewoon weer marketing
Het onderscheidende aspect, de nieuwe meetmethodes in breinonderzoek, verdwijnt naar de achtergrond. Nu psychologen vaker bijdragen aan neuromarketing met sociale psychologie, wordt het lastiger om de ‘pure’ neuromarketing te onderscheiden. 

Power to the people! ...
Lees artikel