The sharing economy

Terug van weggeweest

Heel ver terug in de tijd was het delen van middelen van groot belang, vooral toen middelen schaars waren. Maar de generatie Baby Boomers en Gen X hebben deze basis niet. Zij zijn opgegroeid in een postmoderne wereld waar massaproductie en materialisme centraal stonden en eigendom de meeste waarde had. Zonder dure auto's of huizen was je niks waard. Momenteel gebeurt er iets interessants in de consumentencultuur, want delen is weer helemaal 'hot'. Niet puur economisch, maar ook sociaal gezien. De consument is niet langer het eindpunt van de transactielijn, maar juist het middelpunt van relaties. De peer-to-peer (P2P) economie is een grotere kracht dan de merken zelf. 

Een duidelijk voorbeeld is de muziekindustrie. De Baby Boomers bewaarden hun vinyl collectie in de hoek van de kamer en speelden deze niet af wanneer er vrienden langs kwamen, omdat ze dan beschadigd zouden worden. Wat er tegenwoordig gebeurt, is lastig voor degenen die vroeger een fysiek item hadden. Een tijd geleden kwamen de MP3, de iPod en ITunes en daarmee waren de fysieke muziekcollecties verdwenen. 

 

“What's mine is yours”

Vandaag de dag streamen we muziek. We kiezen een afspeellijst op Spotify en trekken het uit de cloud wanneer we dat willen. Als we deze muziekmetafoor uitbreiden naar de consumentencultuur is hier een interessante culturele kloof te zien tussen Gen X en Gen Y (de Millennials). Waarom moeten we iets bezitten als we het gewoon kunnen pakken wanneer we het nodig hebben?

Ook Airbnb is een interessant onderdeel van de huidige consumentencultuur. Waarom een traditioneel hotel boeken, als je gewoon iemands huis kan 'delen'? Het is een win-winsituatie: de een is geholpen aan een slaapplek en de ander heeft een invulling voor zijn extra kamer.

Yask Freaky Trendnight 2017...
Lees artikel