Zo manage je generatie Z

Generatie X: Niet lullen, maar poetsen, Y: Jobhoppen, Z: Altijd online

Generatie Z is opgeroeid in een wereld met internet. Ze hebben de aanslagen op het WTC in New York en de eerste mobieltjes met antennes niet meegekregen. In tegenstelling tot de vorige generatie – Y – die de opkomst van het internet nog heeft meegemaakt. Kinderen worden geschoold met laptops en tablets. En hun mobiele telefoon legt elke stap van hun tienerleven vast via sociale media.


De term generatie Z verwijst daarmee naar mensen die rond de midden jaren negentig zijn geboren. Wat karakteriseert hen en hoe kan je ze het beste aansturen? Vijf tips:


1. Bedrijven moeten zichzelf verkopen
Generatie Z betreedt de werkvloer met een hoge verwachtingen. Ze hebben vanuit huis meegekregen dat het belangrijk is om hun dromen na te jagen en om iets van zichzelf te maken. Daarom ligt de druk extra hoog bij hun eerste baantjes. Het kan zomaar de eerste stap zijn in het verwezenlijken van hun dromen. Als de praktijk tegenvalt, worden ze ongeduldig. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 32 procent van generatie Z hun droombaan binnen 10 jaar wilt bereiken. Dat is hun grootste aspiratie.

Volgens generatiestrateeg Marjolein Risseeuw is er een belangrijke trendbreuk bij mensen die de zesentwintig hebben gepasseerd. Zo zijn 28-plussers over het algemeen meer op hun loopbaan gericht. Voor de jongere generatie kan hun baan een belangrijk onderdeel van hun leven zijn. Risseeuw stelt dat hun doelen in de eerste plaats persoonlijk zijn. Werk kan een grote rol spelen in hun leven mits het in evenwicht is met andere onderdelen. Maatschappelijke betrokkenheid, passies, sport en wereldreizen staan ook hoog op de ‘to-do’ lijst van generatie Z. Jongeren hechten daarom veel waarde aan de werkzaamheden van een bedrijf en hun maatschappelijke bijdrage.
Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital, merkt dat jongeren minder waarde hechten aan de populariteit van bedrijven. Kooistra: ‘Nog niet zo lang geleden wilden zeer veel afgestudeerden bij een groot bedrijf aan de slag’. Maar dat wordt nu minder ‘cool’ gevonden. YoungCapital baseert deze informatie op data afkomstig van ongeveer dertig vacaturesites. ‘Jongeren hechten waarde aan een werkgever waar ze hun ei kwijt kunnen, waar ze als mens toe doen’, stelt Kooistra. Bedrijven moeten zich daarom beter leren verkopen zodat ze aantrekkelijker worden voor de Z generatie.


2. Pas op voor de burn-out
De ambitieuze gedachtegang van generatie Z-ers heeft ook nadelen. Ze worden continue geconfronteerd met succesverhalen van generatiegenoten die de perfecte baan hebben gevonden. Andere leeftijdsgenoten starten eigen bedrijven en blijken daar erg succesvol in te zijn. Dit allemaal levert stress op voor jongeren bij wie de loopbaan minder succesvol verloopt.

De burn-out cijfers laten zien dat twintigers op dit moment oververtegenwoordigd zijn. Risseeuw stelt dat de hoeveelheid keuzes die jongeren moeten maken bijzonder stressvol zijn. ‘De meeste twintigers en zelfs tieners zouden in principe een webwinkel kunnen starten. Maar dat hebben ze niet gedaan. De mogelijkheid is elk moment aanwezig, het geeft een bepaalde druk’, vertelt Risseeuw. De druk om te presteren was nog nooit zo hoog. Een studie van het Amerikaanse blad Forbes samen met website Internship.com bewijst dat 72 procent van de Z’ers ervan droomt om zelf een bedrijf te starten.

“Generatie Z wil droombaan in tien jaar bereiken”

3. Omarm hun digitale skills
Generatie Z blinkt uit in het gebruik van digitale media. We communiceren nu meer en sneller dan ooit. De maximale tijd waarin mensen aandacht aan iets geven, is met 8 seconden gedaald. Bloomberg stelt dat jongeren gewend zijn om hun aandacht over 5 beeldschermen te verdelen. Het multitasken bestaat vaak uit tv-kijken, smartphone gebruik, computeren en spelcomputers. En 11 procent van de jongeren is inmiddels gediagnostiseerd met ADHD.
Daarnaast weten werkgevers vaak niet wat hun jonge werknemers dagelijks bezighoudt. Zeker op het gebied van sociale media. Daarom is het belangrijk dat ze het gedrag van de jongeren in de gaten houden aangezien zij soms moeite hebben met grenzen stellen. Volgens Risseeuw kunnen jongeren zich soms verliezen in eindeloos filmpjes kijken. Maar de honger naar digitale mogelijkheden kan ook veel voordelen opleveren. Jongeren laten hun digitale vaardigheden graag zien aan bedrijven om een glansrijke carrière tegemoet te gaan. Ze zijn gewend om problemen met hun leeftijdsgenoten te bespreken. Werkgevers krijgen dankzij hun netwerk extra kennis wat ze geen cent kost.


4. Verklein de afstand tussen jongeren en de werkgever
‘Jongeren willen niet per se een fulltimebaan’, zegt Kooistra. Ze hechten heel veel waarde aan hun vrije tijd. Daarom gaat hun voorkeur uit naar een 30- of 35-urige werkweek. Aangezien jongeren een andere instelling hebben, kunnen ze ongeïnteresseerd overkomen. Leidinggevenden zijn gewend dat hun werknemers zich volledig storten op hun werk maar jongeren doen dit op een andere manier. Dit betekent niet dat ze daadwerkelijk ongeïnteresseerd zijn. Volgens Kooistra zijn ze absoluut bereid om zich in te zetten voor het bedrijf. Vooral als ze zich betrokken voelen bij hun functie en het idee hebben dat ze een verschil maken.


5. Behandel ze als je eigen kinderen
Generatie X (nu 35-55 jaar oud) wordt uiteindelijk de werkgever van generatie Z. X’ers zullen de functie prima aankunnen. Ze zijn vertrouwd met de jongere generatie en hebben wellicht al kinderen opgevoed van dezelfde leeftijd. Maar op werk hecht generatie X veel waarde aan hiërarchie. Kooistra: ‘Ze willen duidelijk laten zien dat ze de baas zijn’. Ze zijn met dezelfde mindset getraind in het werkveld en zijn niet anders gewend. Maar werkt dat ook op de nieuwe generatie? Risseeuw stelt dat ze generatie Z op dezelfde manier moeten behandelen als hun kinderen. Jongeren zijn altijd op zoek naar mensen met wie ze kunnen ‘levelen’.

Power to the people! ...
Lees artikel