Wat is een deeleconomie?

Verzuim tegen te gaan door te delen. 

In een deeleconomie maken consumenten gebruik van elkaars goederen die even niet benut worden, zoals huizen, auto’s en gereedschap. Een voorbeeld ervan is Airbnb, waar mensen hun huis verhuren. De voordelen van dit deelplatform zijn te groot om het te verbieden. Zolang er duidelijke regels aan te stellen, kunnen dit soort initiatieven worden opgenomen in de rest van de economie.

Snelle groei

De deeleconomie is een snelgroeiend fenomeen en niet alleen in Nederland. Airbnb is het populairste voorbeeld. Miljoenen mensen ter wereld bieden hun huis aan via een online platform. BlaBlaCar is erg populair in Europa en heeft al meer dan tien miljoen gebruikers. Hier kun je afspreken om samen te reizen naar een bestemming om op die manier de kosten te dekken. Er bestaan ook steeds meer verhuurbedrijven waar je jouw eigen auto kunt verhuren, zoals MyWheels en SnappCar. Het in 2011 ontstane Peerby is een online platform waar mensen elk denkbaar object kunnen uitlenen (denk aan bladblazers of een decoupeerzaag).

Het nieuwe aan deze deeleconomie is dat het steeds vaker via een platform gaat. Met de komst van internet werden er al makkelijker spullen uitgeleend, maar dit bleef particulier. Nu kun je jouw spullen delen met een wildvreemde. Wat dit erg aantrekkelijk maakt is dat je via een platform veel meer mensen bereikt dan via een briefje in de supermarkt. Via recensies worden onzekerheden weggenomen en weet je zeker dat het product/eigenaar betrouwbaar is.

Duurzaam

De deeleconomie is op verschillende facetten ook duurzaam te noemen. Er wordt efficiënter gebruik gemaakt van de goederen omdat ze vaker gebruikt worden. Daarmee kan het energie- en materiaalgebruik omlaag. Duurzame consumptievoordelen zijn het grootst bij het autodelen en carpoolen. Auto’s staan gemiddeld 23 uur per dag stil en vervoeren doorgaans maar één persoon. Daarnaast leren mensen door te delen eerder vreemden kennen wat sociale duurzaamheid oplevert. Tot slot is het niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. De verhuurders verdienen wat extra geld en huurder besparen geld omdat ze een bepaald product niet hoeven aan te schaffen.

“De deeleconomie biedt veel mogelijkheden, maar of dit houdbaar is in de toekomst is niet bekend. ”

Hoewel het een bijzonder positieve ontwikkeling is, zijn er ook enkele kanttekeningen te plaatsen. Bepaalde praktijken zijn illegaal en de effecten op het milieu en de samenleving van de deelplatforms zijn vooralsnog onduidelijk. Bij Airbnb wordt er vaak misbruik gemaakt, want sommige particulieren verhuren op permanente basis zonder een hotelvergunning. Daarnaast kunnen buren last hebben van het toerisme. Ook UberPop, de applicatie van het miljardenbedrijf Uber is een voorbeeld waarin illegaliteit een rol speelt. Mensen rijden namelijk zonder vergunning rond. Daarnaast promoot Uber met milieuvriendelijkheid, maar de effecten van Uber zijn niet in kaart gebracht.

 

Geen helder debat

De beloften en belangen in de deeleconomie zijn groot. De platforms ondersteunen de People-Planet-Profit karakter, wat politiek erg aantrekkelijk is. De kanttekeningen en kinderziektes verdwijnen daardoor vaak naar de achtergrond. De publieke discussie over de deeleconomie loopt enorm uiteen. Voorstanders vinden dat de huidige regelgeving innovatie in de weg staat of zelfs dat deze ontwikkeling niet te stoppen is door regels. Tegenstanders vinden het hyperkapitalisme. Het is lastig hier een gedegen oordeel over te vellen aangezien de effecten niet in kaart zijn gebracht. Dus er kan geen balans gemaakt worden voor de voor- en nadelen.

Power to the people! ...
Lees artikel