Werkplek van morgen

Welke trends zijn de komende jaren van invloed op de werkplek? Wat zijn de voordelen voor de gebruiker? En wat zijn de keerzijden van deze ontwikkelingen? Hieronder de tien trends voor de werkplek van de toekomst:

1. Vijf generaties op de werkvloer
De komende tien jaar zal de werkvloer worden bevolkt door maarliefst vijf verschillende generaties, omdat werknemers langer moeten doorwerken. Dit heeft grote impact op de organisatiecultuur en interactie tussen medewerkers. De vergrijzing zie je de laatste jaren steeds meer terug op de werkvloer.

2. Vier tot zes devices per persoon
Tegen 2020 hebben mensen vier tot zes digitale devices tot hun beschikking (per persoon). Het gerenommeerde Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner verwacht de komende jaren een nog sterkere verspreiding en diversiteit van deze devices.

3. Gezondheid van werknemers wordt gemonitord
Volgens Gartner zullen in 2018 wereldwijd twee miljoen werknemers zijn uitgerust met health & fitness tracking devices. Gezondheid op de werkplek wordt een steeds grotere prioriteit voor werkgevers. Op lange termijn kan dit geld besparen omdat mensen minder snel ziekmelden of uitvallen.

4. Virtual reality wordt mainstream
Toepassing van virtual reality zal binnen tien jaar de gewoonste zaak van de wereld zijn en vooral worden gebruikt voor vergaderingen en conferenties.

5. Enorme expansie Internet of Things
De komende twee jaar zullen naar verwachting 22 miljard apparaten worden verbonden via de Internet of Things (IoT), zo voorspelt marktonderzoeker IDC. Tegelijkertijd zullen zo'n 200.000 nieuwe apps en services worden ontwikkeld.

“Wat kun jij als facility manager doen om de ideale werkplek te creëren?”

6. Vijf miljoen banen op de tocht
Door automatisering en robotisering zullen tegen 2020 wereldwijd netto zo'n vijf miljoen banen verloren zijn gegaan, is de voorspelling van het World Economic Forum. Er is nu al een sterke ontwikkeling gaande op gebied van robotisering. In China zijn er autofabrieken waar geen mensen werken en daardoor het licht niet brand.

7. Steeds meer cyberaanvallen
IDC denkt dat binnen twee jaar maarliefst tweederde van alle organisaties te maken hebben gekregen met aanvallen op hun IT-systemen. Data security wordt bovendien bemoeilijkt door de toename van apparaten die via IoT met elkaar zijn verbonden.

8. Mobiel wordt de standaard
In 2020 zal zeker 60 procent van de business processen geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, aldus Gartner. Applicaties en services zijn dan voor het grootste deel anytime, anywhere beschikbaar. Mobiliteit wordt steeds belangrijker.

9. Servicedesk is alomtegenwoordig
Servicedesks van organisaties krijgen in toenemende mate de functie van een centrale balie of loket, met klantgerichte ondersteuning en groot gebruiksgemak.

10. Automatische vertalingen
Tools die vragen en antwoorden automatisch vertalen worden straks de norm, waardoor culturele en taalkundige barrières worden verminderd.

Power to the people! ...
Lees artikel