Een tegenreactie op consumptie-denken

MUJI laat mensen nadenken over producten en de productie hiervan

Afgelopen augustus opende MUJI haar vernieuwde flagship store in Tokio. De winkel bevat nu een verse groente- en fruitmarkt en een MUJI HUT: een 10 meter grote micro-living space. Beide zijn ontwikkeld om mensen te motiveren om na te denken over de producten en de productie ervan. De stad is ver weg van de velden, boerderijen en visserijen waar voedsel wordt geproduceerd. Daardoor hebben veel mensen geen idee waar het voedsel in de winkels vandaan komt. Alle producten van de MUJI-markt zijn afkomstig van bedrijven die weinig of geen pesticiden of meststoffen gebruiken. Bij ieder product staat een bordje met informatie over waar het vandaan komt.

In 1980 is MUJI opgericht als een tegenreactie op het consumptie-denken van de Japanners: ‘Dit moet ik hebben’. De filosofie gaat over het vergroten van het bewustzijn van mensen en het verbeteren van hun lifestyle. Dit is te zien aan de simpele vormgeving van de producten van MUJI. Corporate Social Responsibility staat bij MUJI enorm hoog in het vaandel: ze gebruiken milieuvriendelijke productiemethoden met zo weinig mogelijk restafval, recyclen, hebben zorg voor de natuur en focussen zich op duurzaamheid. MUJI is voor veel mensen inmiddels een soort lifestyle geworden. Ze verkopen eten, drinken, reisartikelen, kleding, huishoudelijke- en kantoorartikelen en cadeautjes. Alle producten zijn nuttig, simpel, betaalbaar en toch mooi.

“Weet jij waar jouw eten vandaan komt?”

In 1983 opende MUJI haar eerste winkel in Japan. Inmiddels is het een internationaal bekend bedrijf en het merk zal binnenkort ook in Nederland verkrijgbaar zijn. Momenteel hebben ze 269 winkels in Japan en nog 255 daarbuiten. De meeste hiervan zijn in China (100), Frankrijk (12) en Taiwan (29). Ook zijn er kleine ‘To go’ winkels op vliegvelden en stations. Het merk is druk bezig met haar internationale expansie en hoopt in 2020 wereldspeler te zijn.

Bekijk hier hun website.

Yask Freaky Trendnight 2017...
Lees artikel