Digitale transformatie

Het is nog niet te laat, maar het is nu wel zaak de digitaliseringsboot niet te missen

Om de concurrentie voor te zijn is digitale transformatie de cruciale stap. Uit onderzoek van Ovum blijkt dat bedrijven langzaam actief worden in digitale transformatie.

Voor de meeste bedrijven is de digitale transformatie noog vroeg dag, maar bijna alle bedrijven lopen zich langzaam warm. 90 procent van ruim 7000 ICT-beslissers uit een zestigtal landen die Ovum ondervroeg, zeggen dat hun bedrijf bezig is een strategie voor digitalisering op te stellen.

Wat opvallend is dat slechts tien procent van de bedrijven de digitale strategie volledig heeft uitgewerkt. 22 procent is een eind op weg en 68% is dus maar net begonnen.

Ovum constateert wel verschillen. Bedrijven in de financiële sector en hoger onderwijs zijn duidelijk verder met hun planvorming op het gebied van digitale transformatie dan andere sectoren. In de middensector vinden we de telecom- en nutsbedrijven, handelsbedrijven, het verzekeringswezen en media. Overheid, gezondheidszorg en detailhandel lopen achter.

“Nu of nooit”

De investeringen in de ICT zijn ook al beïnvloedt door de digitaliseringsgolf. Dit effect wordt in 2017 versterkt, aldus Ovum. In 2016 werd bij 6 procent van de respondenten het ICT-budget verhoogd met 6 procent of meer. In 2017 wordt bij 25 procent van de bedrijven het budget met ten minste dat percentage opgehoogd.

Het extra budget gaat vooral naar robotisering (52,3 procent van de bedrijven geeft daar meer aan uit), customer journey mapping (50,6 procent) en intelligent virtual agents, oftewel geautomatiseerde chatbots (48,6 procent).

Distributiecentrum de lucht in?...
Lees artikel