Zelfrijdende auto's

Veiliger dan de mens achter het stuur?

Zelfrijdende auto's zullen de komende 20 jaar steeds gebruikelijker worden. Maar wanneer mag je eigenlijk spreken van een zelfrijdende auto? Er zijn verschillende levels:

Level 0: De bestuurder heeft volledig de controle over de auto. 

Level 1: Individuele toepasssingen zijn geautomatiseerd, zoals elektronische stabiliteitsregeling of automatische remmen. 

Level 2: Een combinatie van twee bedieningselementen kan worden geautomatiseerd, zoals cruise control in combinatie met het rijbaanbehoudsysteem

Level 3: De bestuurder kan onder bepaalde omstandigheden alle veiligheidskritische functies uit handen geven. De auto voelt aan wanneer hij de bestuurder nodig heeft en geeft hem tijd om de controle weer over te nemen. 

 

 

 

Level 4: De auto voert alle veiligheidskritische functies uit en de bestuurder verwacht ook niet dat hij de controle hoeft over te nemen. Deze auto kan dus alles zelfstandig uitvoeren van het begin van de rit tot het einde, inclusief het parkeren. 

Tesla en andere fabrikanten hebben level 2 al behoorlijk goed uitgevoerd. Sommige noemen de Tesla ook wel een 'poor level 3 system'. Google maakt momenteel een prototype die level 4 behaalt op stadswegen met een lage snelheid.

Maar er zijn ook problemen met de hard- en software van zelfrijdende auto's. Het eerste en meteen grootste probleem is de reactietijd. Bij een level 3 systeem is het dus nodig dat de bestuurder het overneemt in gevaarlijke situaties. Wanneer een Tesla de markering op de weg uit het oog verliest of een auto te dichtbij vindt komen, geeft hij het op en moet de bestuurder in actie komen. De bestuurder moet hier ontzettend snel en adequaat op reageren, wat lastig kan zijn. Typische scenario's hiervoor zijn een lastige kruising of invoegstroken op de snelweg. Natuurlijk zijn alle vision- en sensorsystemen nog vol in ontwikkeling.

 

 

Yask Freaky Trendnight 2017...
Lees artikel