Geslaagde en inspirerende Yask Trenddag 2016

Trends vertalen naar de organisatie en jezelf

“Afwachten is geen optie, vind uzelf opnieuw uit!” Met deze woorden opende Yask’s algemeen directeur Rita Kostwinder op 17 november de tweede editie van de drukbezochte Yask Trenddag. De energieke oproep aan de ruim 200 bezoekers van het rauwe industriële Werkspoorkathedraal werd gevolgd door een zestal inspirerende sprekers met Trend Talks over technologie, gamification, virtual reality, sociale robots, de menselijke maat en natuurlijk trends! Yask heeft een eigen Trendmatcher (geen Trendwatcher) die niet alleen de wereldwijde trends in kaart brengt, maar ook de verbanden legt en op basis daarvan praktische ingrepen formuleert.

Met het jaarlijkse inspiratie event nodigt Yask Facility Management de bezoeker uit om mee op reis te gaan naar een veranderende wereld van Facility Management. Een uitnodiging om met een andere blik naar de werkelijkheid te kijken. “Dat levert niet alleen verfrissende ideeën op, maar ook humor, wat weer voor nieuwe energie zorgt.” Een middag vol kennisoverdracht, beleving en interactie. Dagvoorzitter en ‘Trend Master’ Andries van Bentum betrok de gasten via het systeem Buzzmaster waarmee op een leuke manier direct gereageerd kon worden op de sprekers.

Van trend naar realiteit

Door te inspireren, methodieken aan te reiken en toekomstgericht te werken, wil Yask niet alleen als innovatief gids voorop lopen, maar gezamenlijk creëren met experts, klanten, collegae, leveranciers, medewerkers, gebruikers, investeerders, de wereld! Ambitieus? Niet wanneer je bedenkt dat je met een hologram van jezelf op vijfentwintig plaatsen tegelijkertijd kunt zijn, aldus Rita. Of als je verder gaat denken op een trend als ‘on demand’ (nu direct beschikbaar). “Dan kom je misschien wel uit op een omgeving waar mensen in het moment facilitaire diensten kunnen afnemen, zodat de facilitaire branche deze niet meer voor hoeft te kauwen.”

“Afwachten is geen optie, vind uzelf opnieuw uit!”

Volgens Trendmatcher Karoline de Koning zullen on-demand ontwikkelingen in ieder geval onze verwachtingen sterk veranderen. Er ontstaan on demand services in sectoren waar je ze niet direct verwacht. “Misschien is er in de toekomst wel een FM button waarmee je met een druk op de knop de dienst geleverd krijgt”, voorspelt Karoline de Koning. Een creatief gedachtenexperiment dat minder ver van de realiteit afstaat dan we denken. Als voorbeeld van on demand ontwikkelingen kennen we inmiddels de business modellen van wereldveroveraars AirBnB en Über. Dienstmodellen waar je eigenlijk alleen betaalt voor de afname. Het gaat er niet meer om wat je hebt en bezit, maar om wat je ermee doet.

Een andere trend is de actieve rol die we allemaal willen spelen. Met de do-it-yourself button van Netflix bestel je jouw favoriete maaltje en zet je je lievelingsserie alvast aan. Of het voorbeeld van de burgemeester van Parijs die zijn inwoners betrekt bij de besteding van budgetten. In de facilitaire branche goed denkbaar dat je aan facilitaire medewerkers vraagt waar het facilitaire budget aan uit moet worden gegeven. Welke beslissingen worden er dan gemaakt? Dit crowd sourcen van kennis is bijvoorbeeld al terug te vinden in een tool als ‘Rating en Review platform’ dat Yask dit jaar vanuit haar innovatieprogramma Fast Forward ontwikkelde. Het stelt organisaties in staat maximaal in te spelen op de wensen van de eindgebruiker.

Om de brug van inspiratie, naar een toegepaste realiteit te kunnen slaan, ontwikkelde Yask ook een eigen Trendmatch methode die bezoekers aan het einde van de Trenddag mee konden nemen. Deze methode helpt je op een andere manier naar de werkelijkheid te kijken en Trends te vertalen naar het eigen FM werkveld.

Inspirerende Trend Talks

• Spreker TTomas Sala van Little Chicken game company liet zien hoe organisaties als AH, KLM en ING virtual reality en augmented reality inzetten om gedrag te veranderen en medewerkers te laten leren.

Mart Bosch van G4S toonde de opzet en werking van onder meer Knowingo, een applicatie in de vorm van een kwis van 60 seconden, waarmee kennis kan worden overgedragen.

Roeland van Oers van Decos presenteerde samen met robot Pepper de mogelijkheden van sociale robots in de kantooromgeving. Een robot wordt sociaal als het element interactie eraan wordt toegevoegd. Volgens van Oers is het over tien jaar heel normaal dat je robots op straat en in winkelcentra tegenkomt.

• Als afsluiter hield Jan ten Hove, commandant bij het Korps Mariniers, een mooi betoog over de menselijke maat in beslissingen. “We focussen ons te vaak op de uitleg van ‘hoe’ we iets doen en gaan ervan uit dat de ‘waarom’ door iedereen begrepen wordt. “What is simple is clear, what is clear is understood and what is understood gets done”.

Van Trenddag naar Facility for Future

Wilt u ook weten hoe u trends kunt kunt vertalen naar uw eigen werkveld? Tijdens Facility for Future 2017, het nieuwe innovatieve vakevent voor de facilitaire branche, organiseren co-founders Yask, Hago Next, Returnity en NNof prikkelende en interactieve tafelsessies rondom een thema. Aan tafel passeren vragen en kansen over trends en nieuwe technologieën drie dagen live de revue met een actief programma van workshops, visuele tekensessies en creatieve kennisbattles.

Distributiecentrum de lucht in?...
Lees artikel