Optimale facilitaire performance

Lees hier dé tips 

De Facilitaire Performance 2017 van de Hospitality Group heeft weer voor veel nieuwe inzichten gezorgd. Het is een tevredenheidsrapport van ongeveer 20.000 respondenten. Uit dit onderzoek is gebleken dat facilitaire services in de zorg, het onderwijs en in kantoren in 2017 een tevredenheidscijfer van 7,1 score. Dit is een lichte daling ten opzichte van 2016. Het aanbod van facilitaire service blijft gemiddeld achter bij de verwachtingen en wensen van de medewerkers.

Sigrid van der Pluijm en Tim van Asch van de Hospitality Group constateren: “Om de dalende tevredenheid te keren, is investeren in de identiteit, de aantrekkelijkheid van de werkplek zelf en de services rondom de werkplek een must.” Dit zijn de 5 tips om het tij te keren en optimale performance te leveren:

1. De werkplek
Er ligt veel verbeterpotentieel bij de kwaliteitsverbetering en services op de werkplek zelf. Denk hierbij aan de schoonmaak en de automaatvoorziening van warme dranken. Organisaties kunnen scoren door zich te focussen op inspirerende, schone en activiteit gerelateerde werkomgevingen en services.

2. Teamidentiteit
Geef aandacht aan het persoonlijke. Medewerkers vinden een kleinschalige identiteit steeds belangrijker. Verbondenheid met de directe werkomgeving wordt als steeds belangrijker geacht.

“Investeren in de identiteit, de aantrekkelijkheid van de werkplek zelf en de services rondom de werkplek is een must”

3. Koffie
Dit klinkt misschien een beetje gek, maar de ‘koffiebeleving’ is een zeer belangrijke factor! Opdrachtgevers en leveranciers spelen steeds beter in op de verwachtingen van medewerkers ten aanzien van de kwaliteit en beleving van koffie en thee, maar hier valt nog steeds veel winst te halen.

4. Veranderende eetcultuur
Medewerkers willen niet meer enkel tussen 12 en 1 uur kunnen lunchen met standaard gerechten. Ze zijn steeds meer op zoek naar gezonde en personaliseerde alternatieven. Ook willen ze 24/7 eetmomenten en voorzieningen. Horecavoorzieningen met smaakvolle, gezonde keuzes staan volgens Hospitality Group bovenaan de ‘wishlist’.

5. Persona’s
Hospitality Group maakt gebruik van acht archetypische gebruiksprofielen (persona’s) om gebruikers en hun voorkeuren beter te begrijpen. Aan de hand van deze persona’s kan er onderscheid worden gemaakt in de verschillende behoeftes van bepaalde gebruikersgroepen.

Technologieën in 2030...
Lees artikel