Trendwatchingtools

De derde methodiek van scannen

Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe producten, diensten, markten en vernieuwende business modellen. Hoe vorm je jouw visionaire ideeën om tot innovatieve producten, diensten en waardevolle nieuwe business modellen?

Trendwatchingmethoden en tools over de tijd

Een aantal tools die vrijwel elke trendwatcher gebruikt:

- Google heeft verschillende tools om te gebruiken:

  • Via Google Alerts is het mogelijk om verschillende informatiestromen op te pikken. Je maakt een selectie met belangrijke zoekwoorden en ontvangt naar eigen wens een e-mailnotificatie met de laatste updates. Google zoekt internet af naar interessante resultaten.
  • Google zoekwoord planner op lokale zoektrends bij Google AdWords. Deze functie laat de trend zien in welke maanden het meeste wordt gezocht.
  • Wil je onderzoeken welke zoekwoorden op dit moment populair zijn? Via Google Trends heb je de mogelijkheid om te onderzoeken welke zoekwoorden op dit moment populair zijn en om verschillende zoektermen te vergelijken op basis van tijd en locatie.
  • Benieuwd naar welke content je doelgroep op zoek is? YouTube Trends maakt inzichtelijk welke video’s populair zijn op basis van demografische gegevens.
  • Via Google Analytics meet je resultaten van je eigen websites en applicaties. Analytics biedt de mogelijkheid om persoonlijke dashboards te maken en notificaties in te stellen zodat je continu op de hoogte gehouden wordt van de laatste ontwikkelingen.

- Consumer Barometer bevat een verzameling van verschillende recente databronnen. De Consumer Barometer maakt het verschil tussen het online en offline aankoopproces inzichtelijk. Handig voor marktonderzoek.

- Nieuwsbrieven van zijn sector en buiten zijn sector

- Foto’s en videos maken om visueel vast te leggen wat er gebeurt

- Gebruik van catchy namen voor de trends om beleving groter te maken

- Storytelling technieken om een verhaal rondom een trend te begrijpen

- Coolhunters zijn spotters in het netwerk die alles verzamelen waarvan zij zien dat dit relevant of nieuw kan zijn voor de organisatie. De hunts zijn gericht op veranderend consumentengedrag

“Search and find”

- Trendwalks zijn tours die trendwatchers volgen of lopen om door de hippe of edgy delen van een stad op zoek te gaan naar de nieuwste trends. Typisch is dit aan de rand van een stad waar de vernieuwing van de stad nog niet heeft toegeslagen en waar de omgeving meer anarchistisch is. In Amsterdam zie je bijvoorbeeld dat voor trends niet meer in het centrum moet zijn, maar meer aan randen van de stad zoals NDSM en Bijlmer.

- Effectstudies om de impact van de trend te bepalen. Hier kun je bepalen waarop je jouw aandacht zou moeten richten in de stap Focus. 

- Om te extrapoleren naar de toekomst kan je onder andere gebruik maken van Imagineering. Imagineering is een combinatie de Engelse woorden 'imagination' (verbeelding) en 'engineering' (techniek). Het is een vorm van belevingscommunicatie waarbij de imagineer tracht de band tussen organisatie en doelgroep door middel van beleving te versterken. Hierbij wordt de boodschap niet alleen via tekst op een rationele manier overgedragen, maar ook via andere zintuigen.

- Horizonscanning is het speuren naar relevante ontwikkelingen die aan de horizon opdoemen. Dit is relevant voor een bedrijf omdat het in beeld brengt welke toekomstige ontwikkelingen in technologie, ecologie, economie en maatschappij de omgeving kunnen beïnvloeden, en voor welke vraagstukken die daaruit voortkomen nader onderzoek in het bedrijf geboden is.

Yask Freaky Trendnight 2017...
Lees artikel