Samenwerken in de toekomst

We moeten leren samenwerken met nieuwe technologieën.

Of je nu receptionist, medewerker van de backoffice of facility manager bent, in de toekomst moet je samen kunnen werken met digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie, AR en VR. De groei van deze technologieën zorgt ervoor dat we anders na gaan denken over de werknemer van de toekomst. Want hoewel het klopt dat automatisering en A.I. sommige banen gaan overnemen, zullen veel meer banen gecreëerd of aangepast worden. Om op deze toekomst voorbereid te zijn, moeten we leren samenwerken. En dat heeft impact op de inrichting van onze werkomgeving. 

Uit de whitepaper van Cognizant ‘Relearning How We Learn’ blijkt dat het gros van de bedrijven (80%) en onderwijsinstellingen (72%) vindt dat het extreem belangrijk is om medewerkers en studenten voor te bereiden om samen met nieuwe technologieën te kunnen werken. Voor het rapport, dat onlangs is gepubliceerd, zijn de bevindingen van een wereldwijd onderzoek onder ruim 600 topmanagers en onderwijsinstellingen gebundeld.

Anders leren

Het voorbereiden van personeel voor de Future of Work is een kwestie van overleven. Driekwart van alle respondenten ziet deze samenwerkingsvaardigheden met tech als een onmisbare factor voor succes in het nieuwe ‘machinetijdperk’. Dankzij nieuwe leermethodes – dankzij digitale on demand hulp à la Netflix – wordt het steeds toegankelijker om zelf te leren, waar en wanneer je wilt. Kunstmatige intelligentie kan dit ook nog eens tot in de puntjes personaliseren. Tegelijkertijd worden AR/VR systemen steeds normaler in onze omgeving. Zo verwachten experts dat dit met 220% toeneemt bij bedrijven en onderwijsinstellingen in de komende vijf jaar.

“Een leercultuur maak je niet alleen door als manager het goede voorbeeld te nemen.”

Hoe veranderen we de werkplek?

Om goed op deze transformatie voorbereid te zijn, moeten bedrijven en onderwijsinstellingen een proactieve houding aannemen en in ieder geval deze stappen ondernemen:

  • Creëer een leercultuur. Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de managers aangeeft dat ze bezorgd zijn of hun leiders wel het vermogen en de kunde hebben om met nieuwe tech te werken. Bij onderwijsinstellingen is dit nog hoger. 80% maakt zich zorgen of onze leiders en onderwijzers het vermogen hebben om onze studenten voor te bereiden. Als we verwachten dat onze werknemers voorbereid zijn, moeten we een klimaat creëren waarin iedereen wordt gestimuleerd om te leren. Dat begint van bovenuit de organisatie.
  • Pak de werkomgeving aan. Een leercultuur maak je niet alleen door zelf het goede voorbeeld te nemen. Er moet ook materiaal en tijd beschikbaar zijn om te kunnen ontwikkelen.
  • Maak leren een business goal. Een van de grootste problemen is een onjuiste afstemming tussen personeelsstrategie en zakelijke doelen. Leren wordt vaak nog steeds gezien als een iets dat bij een bepaalde afdeling hoort en verantwoordelijkheid is van de HR-afdeling of manager. In plaats daarvan moet dit thema een belangrijk agendapunt worden van het bestuur en de directie.
  • Wees kritisch. Voor bedrijven betekent dit dat vaardigheden beter in kaart moeten komen en dat er een match is met wat er nodig is op de werkplek. Voor onderwijsinstellingen betekent dat we het aanbod in opleidingen persoonlijker en beter moeten maken.

Hoe sneller we de werkplek voorbereiden, hoe beter werknemers voorbereid zijn op de toekomst en hoe meer kans op succes. Een onzekere toekomst vraagt erom dat we flexibel samenwerken en investeren in een nieuw werk- en leerklimaat.

Technologieën in 2030...
Lees artikel